Spolitizované Vianoce

7. decembra 2011, Marián Klenko, Nezaradené

V konzumnej spoločnosti sú Vianočné sviatky predovšetkým obchodnou príležitosťou. Predajcovia sa snažia osloviť spotrebiteľov najvýhodnejšími ponukami. Ich potrebám a záujmu prispôsobujú otváracie hodiny aj splátkové možnosti. Zákony kapitalizmu sú neúprosné. Prežije iba ten, kto (sa) dokáže predať. 

Nemá to veľa spoločné s príbehom Vianoc, napriek tomu sa väčšina ľudí prispôsobila. Niektorí preto, že nemajú inú možnosť, iní sa nad svetom okolo seba veľmi nezamýšľajú. Načo aj. Dôležité je presadiť sa a byť úspešný. Materializmus je vo väčšej obľube ako v bývalom režime. 

Vianoce sa v týchto dňoch snažia využiť aj viaceré politické strany. Či už v pozitívnom, alebo negatívnom zmysle. Ich cieľom nie je predať, ale ukázať sa a byť videný. A získať čo najviac voličských hlasov. Úprimnosť nie je najpodstatnejšou črtou ich lacnej a zároveň drahej kampane. 

Aj v tomto prípade platia zákony trhu. Vianoce sú dobrou príležitosťou, ako získať pozornosť ľudí. Komu sa to podarí najšikovnejšie, ten dostane najviac „bodov“. S ohľadom na nedávny pád vlády vystáva otázka, prečo politici investujú toľko energie, času a peňazí do kampane, keď sa potom v priebehu pár dní dokážu vzdať podielu na vláde? 

Odpoveď na túto otázku súvisí s charakterom súčasnej spoločnosti. Zmyslom politiky by malo byť získanie, alebo udržanie moci. Zdá sa, že dnešným parlamentným stranám nejde o moc, ale niečo iné. Vlastnej popularite podriaďujú záujem štátu, lebo inak sa môžu dostať „z kola von“. A biznis skončil! 

To vysvetľuje fakt, že strany a hnutia siahajú po marketingových praktikách a čoraz viac sa podobajú na obchodníkov. Ako, napríklad, pred Vianočnými sviatkami. Nejedná sa pritom o symbolické poďakovanie vlastným členom a sympatizantom za dôveru, ale masívnu megakampaň, v ktorej sa roztápajú tisíce eur. 

Od Novembra ´89 uplynuli viac ako dve desiatky rokov a s odstupom času mnohí prichádzajú na to, že ten, kto má peniaze, má aj priestor v médiách. To však nie je skutočná demokracia! Iba jej fake. Hoci môže každý slobodne rozširovať vlastné názory, čo z toho, keď nedostane priestor v televízii, rozhlase, novinách. 

V budúcoročných voľbách pôjde o viac, ako len zmenu vlády. Pôjde v nich (aj) o zmysel a obsah politiky. Ak z nich má vzísť len konfigurácia skupinových záujmov, potom nový kabinet skončí ako úradujúca vláda. A problémy v krajine sa prehĺbia. S výnimkou lobistov v úzadí, ktorí si prídu na svoje (za každej garnitúry). 

Je najvyšší čas, aby Vianoce boli opäť sviatkami a politika prestala byť nudnejšou časťou šoubiznisu. A robili ju osobnosti. Nie bábky, s ktorými manipuluje niekto v úzadí. Ako rozoznať politické figúrky od skutočných politikov? Je to pomerne jednoduché. Tá prvá skupina bude mať ohromnú reklamu a plné ulice bilboardov.

 

Marián Klenko,

predseda Republikovej rady ĽS – HZDS