Ako dodržiavajú televízie a strany zákon?

2. februára 2012, Marián Klenko, Nezaradené

Rada pre vysielanie a retransmisiu rozhodla o sankciách pre komerčné televízie, ktoré vysielali spoty propagujúce politickú stranu 99 %. Agentúry priniesli informáciu, že Markíza dostala pokutu 100 tisíc eur. Televízia Joj zase upozornenie, lebo má ísť o jej prvý priestupok. Obe televízie sa chcú proti tomuto rozhodnutiu odvolať.   

Podľa zákona sa nesmie reklama politických subjektov vysielať skôr ako 21 dní pred voľbami. Zúčastnené strany sa od začiatky sporili o to, či ide skutočne o reklamu. Vysielatelia sa snažili argumentovať tým, že má ísť o sponzoring. Rozhodnutie Rady bolo jednoznačné. Aj keď sa budú objavovať hlasy zo strany postihnutých subjektov proti verdiktu, nestranný pozorovateľ sa môže oprávnene pýtať, či sú udelené sankcie dostatočné? 

Bez ohľadu na právny rozmer, spomínaný problém má aj politickú a morálnu rovinu. Od začiatku bolo zrejmé, že televízie aj propagovaný subjekt sa pohybujú na veľmi tenkom ľade. Snažili sa obchádzať platnú legislatívu. Občan si tak môže položiť otázku: Ako médiá kontrolujú politikov a dodržiavanie zákonov, keď ich sami obchádzajú? Podľa Rady došlo k jasnému porušeniu zákona! 

Rovnako sa verejnosť môže legitímne pýtať, aké rozhodnutia bude prijímať politický subjekt, ktorý sa už vo svojich začiatkoch dopustil takéhoto prešľapu? Ako sa budú správať jeho predstavitelia, keď získajú skutočnú moc? Obsah jeho posolstiev patrí skôr do suterénu politickej demagógie. Za volaním po sociálnej spravodlivosti sa pritom skrývajú persóny, ktoré s ohľadom na svoje majetkové pomery rozhodne nepatri k väčšine. 

Ukazuje sa, že po budúcich voľbách bude potrebné sprísniť pravidlá politickej reklamy tak, aby nebol vo výhode ten, kto porušuje pravidlá. Zmena by sa však nemala uberať tým smerom, že sa povolí bezbrehá propagácia, ale budú stanovené prísne pravidlá reklamy aj spôsob nápravy, ktorý zásadným spôsobom potrestá porušovateľov zákona. Dodatočne potrestanie nestačí. Sporná reklama, či quasi sponzoring svoju úlohu splnili. 

Ak sa tak nestane, a namiesto sprísnenia pravidiel sa povolí neobmedzená reklama politických strán a hnutí, potom nebude kauza Gorila iba celovečerným filmom s kriminálnou zápletkou, ale nikdy nekončiaca telenovela.

 

Marián Klenko,

predseda Republikovej rady ĽS – HZDS