V piatok (28.10. 2011) otvorili nový 46-kilometrový úsek rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Vodičom na ceste z Bratislavy do Banskej Bystrice skráti čas minimálne o 40 minút. Stavba bola realizovaná formou verejno-súkromného partnerstva, štát ju bude splácať v postupných splátkach. Mesačne to bude okolo 8 mil. eur počas 30 rokov. Tie za stavbu a prevádzku získa koncesionár, spoločnosť Granvia.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v minulosti kritizoval výstavbu diaľnic prostredníctvom PPP projektov. Na slávnostnom otvorení úseku, ktorý sa podarilo postaviť za rekordných 26 mesiacov, sa však zúčastnil a spolu s predsedom parlamentu Pavlom Hrušovským strihali pásku pred jej odovzdaním do prevádzky. Nie je zrejmé, či zabudol na svoje predchádzajúce vyjadrenia, alebo prehodnotil svoj postoj k otázke financovania diaľnic. To by však v prípade politikov tohto formátu nebolo nič mimoriadne. Oveľa zaujímavejší je fakt, že pri strihaní pásky sa „zišli“ s predsedom strany Smer – SD Róbertom Ficom.
Ešte donedávna si vymieňali ostré slová, dnes si už vymieňajú úsmevy. V druhej polovici septembra R. Fico pri obhliadke spomínaného úseku R1 označil neskoršie odovzdanie cesty do užívania za škandál. Podľa jeho slov „vláda podcenila koordináciu, ktorú si odovzdanie takejto veľkej stavby vyžaduje“. Ján Figeľ v reakcii na tieto slová pre TASR uviedol: „Známi PPP tandem Fico a Vážny opäť raz klame, pretože aj koncesionár uznal, že meškanie je na jeho strane. Táto rýchlostná cesta je najdrahšou v histórii Slovenska a Robert Fico ochudobnil Slovensko o desiatky kilometrov diaľnic, ktoré by sme za ročnú splátku 125 miliónov eur po dobu 30 rokov mohli postaviť.“
Politická schizofrénia okolo financovania diaľnic má však ešte jeden pikantný rozmer.
V období, keď sa sprístupnil nový úsek R1 pre motoristov, sa uskutočnila aj tlačová konferencia ministra vnútra Daniela Lipšica (KDH). Informoval na nej verejnosť, že Úrad boja proti korupcii obvinil istého P. H. v súvislosti s údajným pozmeňovaním a manipuláciou analýzy výhodnosti PPP projektov. Ide o bývalého vysokého funkcionára rezortu dopravy z čias, keď ho viedol minister Ľubomír Vážny (Smer – SD). Podľa analýzy, ktorú si dal vypracovať rezort, mala byť klasická forma výstavby diaľnice D1 výhodnejšia o 546 mil. ako prostredníctvom PPP projektov.
Obvinený vraj zmanipuloval analýzu, aby zmiernil výhodnosť klasickej formy financovania. Na základe takto upravenej analýzy mala Ficova vláda v marci 2010 vyjadriť súhlas s uzatvorením dodatku č. 4 ku koncesnej zmluve a uložila ministrovi dopravy uzavrieť príslušný dodatok. Štát sa zo svojho rozpočtu zaviazala uhradiť koncesie spoločnosti Slovenské diaľnice vo výške 9 mld. eur (počas 30 rokov). Zmluva sa po nástupe novej vlády už nerealizovala. Minister vnútra nechcel špekulovať, kto dal pokyn na manipuláciu analýzy, uviedol však, že dôkazná situácia je jednoznačná.
Po schválení termínu predčasných volieb sa objavujú úvahy o tom, ktoré strany by mohli spolupracovať po marcových parlamentných voľbách. Zdá sa, že o Kresťanskodemokratické hnutie je záujem na pravej i ľavej strane politického spektra. Vystáva otázka, čo s politickou schizofréniou kresťanských demokratov? Vládnutie s politickými partnermi s takouto diagnózou totiž nezakladá istotu do budúcnosti, že aj budúca vláda za účasti KDH neskončí ako kabinet Ivety Radičovej…
Marián Klenko,
predseda Republikovej rady ĽS – HZDS
Typická rétorika členov súčasných ...
Zatiaľ každá vláda,kde bolo KDH ...
Dodávam.Blogom urobil pán Klenko ...
Blog úbohého človeka,nepoznajúceho ...
Si jeden úbohý zmanipulovaný nazvime ...
Celá debata | RSS tejto debaty